Bezpieczeństwo dzieci na wsi

Gospodarstwo rolne dla wielu dzieci jest domem, miejscem wypoczynku i pracy. Powinniśmy więc stwarzać im bezpieczne warunki pracy i zabawy oraz wyjaśniać, na jakie niebezpieczeństwa są narażone i jak ich unikać, zwłaszcza w okresie wakacji.

Odkrywanie podwórka

Ważnym miejsce w gospodarstwie rolnym jest podwórko dlatego trzeba pamiętać o tym, że musi być zabezpieczone, podobnie jak wnętrze domu. Tu wykonywane są codzienne prace gospodarskie oraz bardzo często bawią się dzieci.

  • Należy zabezpieczyć (np. w zamkniętym pomieszczeniu) wszelkie ostre narzędzia (tj. widły, grabki, kosę) oraz oddzielić miejsca, w którym składowane są luźno ustawione materiały np. drewno.
  • Zadbać o to, żeby maszyny i pojazdy były zawsze zabezpieczone przed dziećmi – najlepiej garażowane, zawsze unieruchomione.
  • Ważne jest, aby na podwórku nie było środków chemicznych (np. nawozów), ani opakowań po nich – powinny być zabezpieczone w pomieszczeniu, do których dzieci nie mają dostępu.
  • Wejścia do pomieszczeń, w których znajdują się niebezpieczne maszyny powinny być zawsze zamknięte, tak by dziecko nie mogło samodzielnie do nich wejść.
  • Jeśli na podwórku znajduje się staw, jeziorko, strumyk i dojście do nich nie jest zabezpieczone ogrodzeniem – zawsze bądź przy dziecku, kiedy bawi się na podwórku. Ważne jest również zabezpieczenie wykopów, dołów na wapno czy zbiorników na szambo.
  • Należy również zabezpieczyć drabiny użytkowane w gospodarstwie – nie opierać ich
    o drzwi, które mogą się otworzyć. Dzieci nie powinny bawić się na drabinie, skakać
    z wysokości.

Wielkie maszyny

Traktor czy kombajn dla niejednego malucha są obiektem westchnień i marzeń. Dlatego tak ważne jest, żeby dziecko nie zostawało samo w pobliżu maszyn rolniczych: każda chwila nieuwagi może sprawić, że Twój mały odkrywca będzie próbował zbliżyć się do interesującej go maszyny. A zabawa w pobliżu maszyn rolniczych jest bardzo niebezpieczna: dziecko w czasie zabawy może wpaść pod koła pojazdu, jak również zostać wciągnięte, jeśli kawałek ubranka zaplącze się w maszynę.

Dlatego też otoczenie maszyn i pojazdów (nawet kiedy nie pracują) powinno być dla Twojego dziecka obszarem zakazanym do zabawy, po którym nie może w żadnym wypadku samodzielnie się poruszać. Twoje dziecko będzie miało jeszcze czas, aby zapoznać się z działaniem tych maszyn – kiedy będzie starsze.

Pamiętajmy także o tym, żeby zawsze zadbać o bezpieczeństwo dziecka, gdy na podwórku uruchamiany jest ciągnik, czy inny pojazd. Do wielu tragedii dochodzi właśnie dlatego, że dziecko, przyzwyczajone do bezpieczeństwa na podwórku, nie zwraca uwagi na otoczenie. Natomiast kierowca pojazdu ma często ograniczone pole widzenia (szczególnie jeśli ciągnik ma naczepę) i nie jest w stanie kontrolować wzrokiem całej przestrzeni np. przy cofaniu. Najlepiej jeśli w czasie pracy pojazdów zadbasz, by dziecko było z Tobą w domu lub trzymało Cię za rękę. Czasami pilnowanie małego dziecka „wzrokiem” nie jest wystarczające – pamiętaj, że maluch może nagle wbiec pod pojazd, aby ratować piłkę, czy kaczuszkę, która podreptała wprost pod koła.

Zwierzęta w zagrodzie

Zwierzęta hodowlane są niezwykle ciekawe dla małych dzieci. Dzieci mogą starać się dotknąć zwierzę: pociągnąć je za ucho, ogon, głowę, mogą krzyczeć z przejęcia i radości. Zwierzęta – szczególnie te przyzwyczajone do obecności dzieci – potrafią być spokojne i cierpliwie znosić dziecięce zachowanie. Jednak może się zdarzyć, że zwierzę się spłoszy, ucieknie, będzie próbować się bronić, czy atakować. Dlatego, aby zapewnić bezpieczeństwo dziecku, bądź zawsze obok niego, gdy zaczyna poznawać zwierzęta.

Prace na polu

Prace na polu, tj. grabienie siana, wykopywanie ziemniaków, koszenie zboża mogą być dla dziecka interesującym doświadczeniem. Pamiętać należy jednak, że nawet jako obserwator maluch może być w niebezpieczeństwie w czasie prac polowych: z powodu obecności pojazdów rolniczych, ostrych narzędzi.

Musimy pamiętać, że dziecko nie zna słowa niebezpieczne, więc ucz i powtarzaj, o tym, co wolno, a czego nie, ale bądź czujny bo zakazany owoc smakuje najlepiej. Wyobraźnia nie zna granic, więc przypomnij sobie swoje dzieciństwo, by zrozumieć pomysły własnego dziecka na zabawy w twoim odczuciu niebezpieczne.

Wykorzystaj wolny czas na poznanie zasad bezpieczeństwa w gospodarstwie rolnym. Koniecznie zapoznaj się z listą czynności, których dzieci poniżej 16 lat nie mogą wykonywać, gdyż stwarzają zagrożenie:

https://www.krus.gov.pl/fileadmin/moje_dokumenty/obrazki/broszury_prewencja/2015/Chron_dziecko_w_gospodarstwie_rolnym_wykaz_czynnosci_szczegolnie_niebezpiecznych.pdf 

https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/zaproszenie-dla-dzieci-i-mlodziezy-z-terenow-wiejskich-do-zapoznania-sie-z-materialami-edukacyj/

Szanowni Rolnicy,

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego organizuje szereg działań mających na celu uświadomienie najmłodszym jak ważne są zagadnienia bezpieczeństwa. Nie jest inaczej i w tym roku. Zachęcamy Państwa do podnoszenia wiedzy na temat zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym poprzez udział w działaniach prewencyjnych Kasy i prosimy, by motywowali Państwo również Wasze pociechy do udziału w poniższych inicjatywach skierowanych do najmłodszych.

Konkursem, do którego zapraszamy dzieci rolników w wieku 6-14 lat, jest udział w kursie e-learningowym „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”, który w nowoczesnej formie przybliża zagrożenia wypadkowe w gospodarstwach rolnych, a także uczy prawidłowych zachowań podczas przebywania na terenie obejścia. Wśród najmłodszych, którzy go ukończą i prześlą swoje zgłoszenia rozlosowanych zostanie 100 hulajnóg.

Aby wziąć udział w losowaniu nagród należy:

  1. zrealizować kurs dostępny pod adresem prewencja.krus.gov.pl i rozwiązać kończący go test;
  2. pobrać certyfikat ukończenia kursu oraz formularz zgłoszeniowy i zapisać dokumenty
    w formacie PDF (przeczytaj instrukcję).

Wszelkie informacje na temat tego konkursu (w tym regulamin, formularz zgłoszenia, zasady przyznawania nagród) znajdziecie Państwo pod adresem https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/czy-znasz-zasady-bezpiecznego-przebywania-w-gospodarstwie-rolnym-sprawdz-swoja-wiedze-i-wygraj-j/

Kolejnym działaniem jest konkurs na rymowankę „Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję”. W konkursie mogą wziąć udział dzieci w wieku 11-14 lat, których przynajmniej jeden rodzic/opiekun prawny podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w okresie przyjmowania zgłoszeń do Konkursu.

Wszelkie informacje na temat konkursu (w tym regulamin, formularz zgłoszeniowy) znajdziecie Państwo pod adresem: https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/dobrze-sie-czuje-gdy-o-bezpieczenstwie-rymuje/

Powyżej wykorzystano materiały ze strony internetowej www.krus.gov.pl oraz https://fdds.pl/baza_wiedzy/bezpieczenstwo-dziecka-wsi/.

W razie wątpliwości prosimy o kontakt z Placówką Terenową KRUS w Wadowicach ul. Nadbrzeżna 58, 34-100 Wadowice, tel. 33 823-36-92.

Krystyna Zielińska

Główny specjalista

Placówka Terenowa KRUS
w Wadowicach

Tel. 33 875-04-15

Cudze chwalicie, swoje poznajcie

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z jednostkami doradztwa rolniczego realizuje kampanię informacyjną pod nazwą „Cudze chwalicie, swoje poznajcie”, która promuje polskiebazarek.plPolskiebazarek.pl jest odpowiedzią na utrudnienia występujące w dobie koronawirusa z tradycyjnym sposobem sprzedaży produktów -  pomaga w nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów przez rolników i producentów żywności z konsumentami.

Można na nim bezpłatnie zamieszczać ogłoszenia o sprzedaży swoich produktów a konsument płaci dokładnie tyle, ile proponuje rolnik - nie ma marży pobieranej przez pośredników.

Rolniku!

Chcesz sprzedać swoje produkty?

  • wejdź na stronę www.polskiebazarek.pl
  • bezpłatnie zarejestruj swoje ogłoszenie
  • zyskaj darmową promocję
  • sprzedawaj swój towar bez udziału pośredników i zarabiaj!

Konsumencie! Chcesz kupić polskie produkty najwyższej jakości?

  • wejdź na stronę www.polskiebazarek.pl
  • poznaj ofertę lokalnych producentów rolnych
  • kupuj produkty rolne bez marży pośredników
  • bezpłatnie zarejestrujesz swoje ogłoszenie,

Odwiedź serwis https://polskiebazarek.pl/

Polskie Bazarek

Druga odsłona letniej kampanii „Fundusze Europejskie dla turystyki. Odkryj Małopolskę na nowo”

Ruszyła druga odsłona letniej kampanii „Fundusze Europejskie dla turystyki. Odkryj Małopolskę na nowo” promującej Fundusze Europejskie w Małopolsce.

Jeżeli tego lata nie kuszą Cię piaski pustyni, tropikalne plaże czy ekscytujące podróże po bezdrożach to zrób sobie wakacje w Małopolsce. Wszystko, czego szukasz - przygoda, relaks i odpoczynek z dala od utartych szlaków - znajdziesz bliżej, niż myślisz.

Takie rzeczy tylko w Małopolsce

Mówi się, że prawdziwa podróż to nie szukanie nowych lądów, ale nowe spojrzenie na to, co już znamy. Tego wyjątkowego lata mamy okazję znaleźć własne ścieżki i wytyczyć nowe szlaki na turystycznej mapie Małopolski.  Wystarczy zrobić jeden krok, żeby stanąć „oko w oko” z miejscami nieoczywistymi, spoza głównej trasy turystycznej i co ważne realizowanymi ze wsparciem środków unijnych. Mamy niepowtarzalną okazję, by wydobyć na światło dzienne te zakątki naszego regionu, które warto poznać i odwiedzić z uwagi na ich przyrodnicze, kulturowe czy rekreacyjne walory.

Szczegółowe informacje na stronach Funduszy Europejskich w Małopolsce

Plakat promujący kampanię druga odsłona letniej kampanii „Fundusze Europejskie dla turystyki. Odkryj Małopolskę na nowo”

III nabór do projektu “Małopolska Niania 2.0”

Szanowni Państwo, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie w związku z realizacją Projektu grantowego “Małopolska Niania 2.0” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, ogłasza nabór do Projektu “Małopolska Niania 2.0”.

Do wzięcia udziału w Projekcie, a tym samym, do skorzystania z możliwości dofinansowania kosztów zatrudnienia niani zapraszamy rodziców dzieci w wieku do lat 3, którzy ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem nie mogą podjąć lub utrzymać pracy, jak również rodziców powracających z urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego i wychowawczego. Projekt skierowany jest do wszystkich Małopolan, przy czym szczególnie zachęcamy do wzięcia w nim udziału mieszkańców gmin o ograniczonym dostępie do usług opieki nad dziećmi do lat 3.

Wnioski o przyznanie wsparcia na dofinansowanie zatrudnienia niani można składać do 26 sierpnia, do godz. 16.00. Szczegółowe informacje o projekcie można znaleźć na stronie Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej

  

Informacje z plakatu
Nabór do projektu trwa: od 08.07.2020 r. do 26.08.2020 r

Wsparcie podstawowe 1 850 zł/mc
Wsparcie podwyższone 2 600 zł/mc 

Poszukujesz opieki  nad dzieckiem do lat 3? Więcej informacji o naborze: www.rops.krakow.pl zakładka: Małopolska Niania 2.0

Weź udział w projekcie Małopolska Niania 2.0 Bluro Projektu. Malopolska Niania 2.0" Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie ul. Piastowska 32, 30-070 Kraków e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel.: 698 897 002 12 422 06 36 w. 23 skype: https://join.skype.com/invite/ JwnpsVZD4UH7 facebook.com/MalopolskaNlanla/ i skorzystaj z dofinansowania kosztów zatrudnienia Niani

MAŁOPOLSKA MYŚLI O NAJMŁODSZYCH www.rops.krakow.pl

Dofinansowanie: Fundusze Europejskie, Program Regionalny Rzeczpospolita Polska, MAŁOPOLSKA, Unia Europejska Europejski Fundusz Spoleczny

Proteza, wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym - złóż wniosek przez SOW!

Logo Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób NiepełnosprawnychTermin mija 31 sierpnia br. 

Oddział Małopolski PFRON przypomina, że w ramach programu „Aktywny samorząd” do 31 sierpnia br. osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać z takich form wsparcia jak np. dofinansowanie kosztów:

  •  zakupu sprzętu elektronicznego,
  •  oprzyrządowania do posiadanego samochodu,
  •  uzyskania prawa jazdy,
  •  zakupu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  •  utrzymania sprawności technicznej skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  •  zapewnienia opieki dla osoby zależnej np. dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu,
  •  zakupu protezy kończyny i utrzymania sprawności technicznej posiadanej protezy.

 

Wniosek o dofinansowanie należy złożyć do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) lub Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS) zgodnie z miejscem zamieszkania wnioskodawcy. Rekomendujemy elektroniczne składanie wniosków w systemie SOW.

W celu ułatwienia osobom z niepełnosprawnościami ubiegania się o pomoc w ramach programu "Aktywny samorząd", wnioski o dofinansowanie można składać przez Internet w SOW - Systemie Obsługi Wsparcia - bez wychodzenia z domu, bez barier oraz zbędnych kolejek!

 SOW – System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON

Mając na uwadze bezpieczeństwo osób korzystających ze wsparcia, Oddział Małopolski przypomina o możliwości aplikowania o środki PFRON, będące w gestii jednostek samorządowych, za pośrednictwem platformy internetowej SOW. System Obsługi Wsparcia to nowoczesna platforma, za pomocą której osoby z niepełnosprawnościami, a także jednostki działające na rzecz osób niepełnosprawnych mogą elektronicznie składać wnioski dotyczące wsparcia finansowego ze środków PFRON. System pozwala na załatwienie sprawy online na wszystkich etapach - począwszy od wypełnienie wniosku, aż po rozliczenie dofinansowania. Jednocześnie pozwala na sprawną weryfikację wniosków osób indywidualnych i instytucji na etapie przyznawania dofinasowań i co też ważne, badanie skuteczności wydatkowania środków PFRON.

 Korzyści wynikające z skorzystania z SOW to przede wszystkim możliwość uzyskania wsparcia przez osoby o ograniczonej sprawności ruchowej bez wychodzenia z domu! Taka forma aplikowania o środki pozwala również na obniżenie kosztów uzyskania wsparcia (przejazdy, przesyłki i czas), skraca czas oceny wniosku, daje pewność dostarczenia dokumentacji i oczywiście stały dostęp do informacji dotyczącej procesu przyznawania wsparcia.

 

UWAGA! TERMINY

Oddział Małopolski PFRON przypomina, że termin składania wniosków w ramach Modułu I programu „Aktywny samorząd” mija 31 sierpnia 2020 roku.

Pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym - wnioski o dofinansowanie do kosztów nauki w roku akademickim 2020/2021 - można składać do 10 października 2020 roku ("Aktywny samorząd" - Moduł II).

 

KONTAKT

Zachęcamy do skorzystania z możliwości składania wniosków bez wychodzenia z domu a  także do kontaktu z  bezpłatną infolinią po numerem 800 889 777. Najważniejsze informacje można tez uzyskać na stronie: https://portal-sow.pfron.org.pl

W razie jakichkolwiek pytań dotyczących SOW lub programu ”Aktywny samorząd” Oddział Małopolski PFRON zaprasza na konsultacje telefoniczne w dniach 12-13 sierpnia br. w godz. od 9:00 do 14:00. Pytania można również przysyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z dopiskiem SOW w tytule.

 

Fundusze Europejskie dla turystyki. Odkryj Małopolskę na nowo

Grafika promująca Fundusze Europejskie w Małopolsce

„Fundusze Europejskie dla turystyki. Odkryj Małopolskę na nowo” - to hasło pierwszej odsłony, letniej kampanii billboardowej promującej Fundusze Europejskie w Małopolsce.

Celem kampanii jest dotarcie do mieszkańców regionu z informacją nt. oferty turystycznej, stworzonej na bazie projektów dofinansowanych ze środków unijnych oraz zachęcenie ich do letnich wędrówek i odkrywania Małopolski na nowo. Jest to jeden z elementów długofalowej strategii promocyjnej Funduszy Europejskich realizowanej przez Województwo Małopolskie i zarazem kolejny etap działań promujących rolę, jaką, odgrywają środki unijne w walce z  COVID-19 w regionie. W maju zrealizowano kampanię pokazującą, jak środki unijne pomogły małopolskim szpitalom i służbom ratowniczym w walce z pandemią.

Więcej informacji o kampanii na a stronach internetowych FE oraz profilu na Facebooku

150 tys. zł premii dla młodego rolnika – nabór wniosków przedłużony

Trwający od 3 czerwca 2020 r. nabór wniosków w ramach działania „Premie dla młodych rolników” został przedłużony. Młodzi rolnicy mogą je składać w oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do 17 sierpnia.

To już 6. nabór wniosków w ramach działania „Premie dla młodych rolników”. Wsparcie jest zachętą dla młodego pokolenia do rozwijania rolniczego biznesu. Ze względu na popularność programu, ARiMR przedłużyła tegoroczną kampanię - młodzi rolnicy będą mieli dodatkowe dwa tygodnie na dopełnienie formalności. Oddziały regionalne Agencji będą przyjmowały wnioski do 17 sierpnia.

Szczegółowe informacje o naborze na stronach Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Wsparcie na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska

Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie oddział w Krakowie zaprasza właścicieli lasów prywatnych na szkolenie e-learningowe pn. „Wsparcie na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska w ramach poddziałania 8.5 PROW 2014-2020”, które odbędzie się w terminie 3 sierpnia – 11 września 2020 r.

Do udziału w szkoleniu zapraszamy właścicieli lasów prywatnych. Rekrutacja na szkolenie prowadzona jest w sposób ciągły (także w trakcie szkolenia) od 31.07.2020 r. do 14.08.2020 r Osoby zainteresowane uczestnictwem w szkoleniu prosimy o przesłanie karty zgłoszenia uczestnictwa mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Szczegółowe informacje oraz karty zgłoszenia na stronie CDR w Brwinowie

Niech to będzie nasza wspólna strategia!

Starostwo Powiatowe w Wadowicach wspólnie z fundacją „Moderato” przystąpiło do opracowania Strategii Rozwoju Powiatu Wadowickiego na lata 2021 – 2027. Dokument wskaże najważniejsze kierunki rozwoju naszego powiatu na najbliższe siedem lat. Będzie on także drogowskazem przy pozyskiwaniu funduszy unijnych czy np. przy przygotowywaniu projektów społecznych służących mieszkańcom Powiatu Wadowickiego.

Celem jest aby strategia była wspólnym – osób bezpośrednio zaangażowanych w jej tworzenie oraz mieszkańców powiatu – dziełem. Potrzeba aktywności mieszkańców powiatu. Wypełniajcie ankiety dla mieszkańców, przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych. Szczegółowe informacja dotyczące strategii na stronie Starostwa Powiatowego

Ankieta dla Mieszkańców
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeg4iSM0WiP3Z52qKy2sTDdddymZEpJhdHg0Eo4u_HzhkGNAg/viewform

Ankieta dla NGO
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfUajBbZdw1S5WgeNQI9ZpiH4shfM-tbkAJywc4_BbDfoEUSw/viewform

Ankieta dla Przedsiębiorców
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfQupmGn0s1kj7wt6M7U-ITAb8o-UG9H-k0DvkXQ12IeWNMBg/viewform

Ważny jest każdy głos Z góry dziękujemy za każdą opinię i każdy pomysł 

 

Zachęcamy do udziału w konkursie pt. "Koło ARiMR - w sercu wsi"

Małopolski Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa organizuje konkurs dla Kół Gospodyń Wiejskich z Małopolski i zarejestrowanych w ARiMR.

Konkurs polega na nakręceniu krótkiego filmu (od 3 do 5 min.) obrazującego sposoby wykorzystania przez KGW otrzymanej z ARiMR pomocy finansowej.
Zgłoszenia do 16 października 2020.

Szkolenie e-learningowe pn.: „Fundusz sołecki jako narzędzie aktywizacji wsi”

Logo Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w KrakowieCentrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie zaprasza sołtysów, rady sołeckie, radnych, pracowników UG, członków KGW i OSP oraz wszystkich zainteresowanych mieszkańców obszarów wiejskich na bezpłatne szkolenie e-learningowe pod nazwą: „Fundusz sołecki jako narzędzie aktywizacji wsi”.

Szkolenie odbędzie się w terminie od 14 sierpnia do 30 września 2020 roku na platformie e-learningowej www.cdrkursy.pl.

Fundusz sołecki to jedyne rozwiązanie, w ramach którego o części budżetu gminy decydują bezpośrednio mieszkańcy sołectwa. Środki z funduszu sołeckiego dają możliwość podniesienia jakości życia na wsi. Proces wyodrębniania funduszu sołeckiego pozwala poprawić relacje pomiędzy radą gminy, wójtem a mieszkańcami sołectwa i sołtysem. Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę potrzebną do wykorzystania funduszu sołeckiego w procesach rozwoju lokalnego.

Szczegółowe informacje o szkoleniu na stronach Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie 

Konsultacje społeczne projektu Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego

Szanowni Mieszkańcy!

W związku z pismem Wicemarszałka Województwa Małopolskiego Pana Tomasza Urynowicz, informujemy o rozpoczęciu konsultacji społecznych projektu Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego obejmującego strefy: Aglomeracja Krakowska, miasto Tarnów, strefa małopolska.

Uwagi i wnioski do projektu Programu można składać w terminie do 27 lipca 2020 r. poprzez formularz dostępny pod adresem: www.powietrze.malopolska.pl/konsultacje, pisemnie na adres: Departament Środowiska, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków lub ustnie do protokołu w Departamencie Środowiska UMWM.

Projekt Programu dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w dziale Konsultacje Projektów oraz pod adresem www.powietrze.malopolska.pl/konsultacje, a ponadto jest wyłożony do wglądu w Departamencie Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, p. 253, ul. Racławicka 56 w Krakowie, w godz. 8:00 – 16:00 od poniedziałku do piątku. Organem właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków jest Zarząd Województwa Małopolskiego.

ROZPORZĄDZENIE (nr poz. rej. 10/20) WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie zarządzenia odstrzału sanitarnego dzików

Prosimy o zapoznanie się z treścią ROZPORZĄDZENIA (nr poz. rej. 10/20) WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO z dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie zarządzenia odstrzału sanitarnego dzików na obszarze zagrożenia wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terenie powiatów bocheńskiego, brzeskiego, chrzanowskiego, dąbrowskiego, gorlickiego, krakowskiego grodzkiego oraz ziemskiego, limanowskiego, miechowskiego, myślenickiego, nowosądeckiego grodzkiego oraz ziemskiego, nowotarskiego, olkuskiego, oświęcimskiego, suskiego, proszowickiego, tarnowskiego grodzkiego oraz ziemskiego, wadowickiego i wielickiego

Treść rozporządzenia dostępna w formacie *.pdf 

„Bitwa o wozy” – MSWiA sfinansuje wozy strażackie dla gmin o najwyższej frekwencji wyborczej

Infografika o akcji na największą frekwencję wyborczą

W każdym województwie gmina do 20 tys. mieszkańców z największa frekwencją w pierwszej turze wyborów prezydenckich otrzyma wóz strażacki – powiedział wiceminister Maciej Wąsik. 16 takich pojazdów sfinansuje w całości MSWiA. O profrekwencyjnej inicjatywie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowali na sobotniej (20 czerwca br.) konferencji prasowej wiceministrowie Maciej Wąsik i Paweł Szefernaker oraz komendant główny PSP nadbryg. Andrzej Bartkowiak.

Szczegóły akcji: https://www.gov.pl/web/mswia/bitwa-o-wozy--mswia-sfinansuje-wozy-strazackie-dla-gmin-o-najwyzszej-frekwencji-wyborczej

Pomoc PFRON dla zakładów aktywności zawodowej. Przykład z Konar w Małopolsce

Logo Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób NiepełnosprawnychRekompensaty za okres przestoju w działalności ZAZ-u lub zmniejszenia przychodu z tej działalności oraz możliwość częściowego wykorzystania środków Zakładowego Funduszu Aktywności na wynagrodzenia dla pracowników czy zaspokojenie ich potrzeb bytowych – to nowe rozwiązania podejmowane w celu utrzymania stanowisk pracy. W ten sposób Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych reaguje na trudną sytuację wywołaną pandemią koronawirusa.

Ochrona miejsc pracy, zapewnienie ciągłości zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych są stałą troską Funduszu – zapewnia prezes zarządu PFRON Krzysztof Michałkiewicz. – Zakłady aktywności zawodowej spełniają ważną rolę i są potrzebne na rynku pracy, dlatego uruchomiliśmy nowe mechanizmy wspierające ich funkcjonowanie.

Jak są wdrażane te rozwiązania i jakie efekty przynoszą, pokazuje przykład Zakładu Aktywności Zawodowej w podkrakowskich Konarach, który otrzymał już rekompensatę wynagrodzenia wypłaconego niepełnosprawnym pracownikom.

Profil działalności konarskiego ZAZ-u, utworzonego przez Konwent Bonifratrów w maju 2004 roku, jest ściśle związany z pracą w 36-hektarowym gospodarstwie rolnym. Obecnie w trzech działach: hodowlanym, pszczelarskim oraz ogrodniczym – usług i handlu, pracuje 41 osób z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.

Zapytaliśmy Marka Krobickiego – prezesa Bonifraterskiej Fundacji Dobroczynnej o to, jak epidemia koronawirusa wpłynęła na działalność zakładu oraz na zatrudnione w nim osoby z niepełnosprawnościami. Poprosiliśmy również o komentarz dotyczący rekompensaty wypłaconego wynagrodzenia pracownikom niepełnosprawnym.

Zakład Aktywności Zawodowej w Bonifraterskiej Fundacji Dobroczynnej z dnia na dzień musiał zmierzyć się ze skutkami epidemii, tak samo jak wszyscy przedsiębiorcy. Wprawdzie sytuacja ZAZ-ów jest nieco inna, bo poza dofinansowaniami do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników otrzymują z PFRON również środki na pokrycie kosztów rehabilitacji zawodowej i społecznej. Jednak część kosztów muszą pokryć z działalności odpłatnej – mówi Marek Krobicki.

Dla utrzymania płynności finansowej, w tym na wypłatę pensji dla 41 pracowników, zakład musi co miesiąc wypracować ok. 30 tys. zł. W obliczu pandemii, która wymusiła wstrzymanie odpłatnej działalności, w tym usług hippicznych i sprzedaży produktów, stało się to niemożliwe. Tym bardziej że ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pracowników zaprzestano także innych prac, które wiązały się z planowanym przychodem. Trzeba było podjąć decyzje pozwalające zapewnić poczucie bezpieczeństwa osobom z niepełnosprawnościami i ich rodzinom. Pracownicy korzystali z urlopów wypoczynkowych, ale mieli zapewnione zdalne wsparcie terapeutów i psychologa. Na początku maja, z zachowaniem obowiązujących rygorów sanitarnych, rozpoczął się powolny powrót do aktywności. Nie zniknęły jednak obawy o przyszłość i uzasadniona troska o utrzymanie miejsc pracy dla załogi konarskiego ZAZ-u.

Informacje z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pozwoliły z nadzieją oczekiwać jutra. Tak relacjonuje to prezes Bonifraterskiej Fundacji Dobroczynnej:

Pierwsze sygnały mówiły, że utrzymane będzie finansowanie zgodnie z umowami, następnie, że będzie zwiększana kwota refundacji PFRON w wypłatach dla pracowników z niepełnosprawnościami (to szczególnie istotne przy wzroście w tym roku płacy minimalnej), a dalej – że można będzie wnioskować do PFRON o rekompensatę utraconych przychodów na pokrycie części wynagrodzeń. I dodaje, że z tego rozwiązania ZAZ w Konarach już skorzystał – W toku bardzo otwartej i merytorycznej współpracy z Oddziałem Małopolskim PFRON, uzyskaliśmy już rekompensatę za marzec i kwiecień. Również ostatni wniosek o refundację wynagrodzeń w systemie SODiR został złożony w oparciu o wprowadzone tarczą wyższe kwoty refundacyjne.

Do Biura PFRON w Warszawie skierowano także wniosek o możliwość wydatkowania 20 proc. z Zakładowego Funduszu Aktywności (ZFA) na potrzeby płacowe i ochronę stanowisk pracy. Takie rozwiązanie, powszechnie postulowane przez pracodawców z chronionego rynku pracy, pozwoli przezwyciężyć trudności i jest bardzo pozytywnie oceniane przez środowisko. Do PFRON wpłynęło już niemal sto wniosków o uruchomienie środków, które pomogą ochronić miejsca pracy osób z niepełnosprawnościami.

Mamy zamiar aktywnie się z tym zmierzyć i choć z pewnością łatwo nie będzie, wykorzystać wszelkie potencjały ZAZ i możliwości zewnętrzne. Jesteśmy to winni naszym pracownikom i ich rodzinom – deklaruje Marek Krobicki.

Jeśli determinacja wszystkich podmiotów prowadzących ZAZ-y, chęć działania i szukania nowych sposobów na przeciwstawienie się negatywnym skutkom pandemii będą równe tym, jakie już stały się faktem w placówce w Konarach, to można nie tracić wiary w życzliwe zaangażowanie i solidarność z osobami niepełnosprawnymi.

***

W Polsce działają 123 zakłady aktywności zawodowej, które zatrudniają 5 358 niepełnosprawnych pracowników. Zakłady w ok. 80 proc. są finansowane ze środków PFRON. Środki te, mimo zawieszenia bądź ograniczenia działalności w okresie epidemii są przekazywane w pełnej wysokości. W 2019 roku PFRON przekazał ZAZ-om ponad 184 mln złotych, w tym ponad 123 mln zł na zadania związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz blisko 61 mln zł na dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników.

 

Ostatnie dni na dopłaty – ARiMR zaprasza na dodatkowe dyżury

Już tylko do 15 czerwca można złożyć wniosek o dopłaty za 2020 rok. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rolników, ARiMR pracować będzie także w sobotę oraz dłużej niż zwykle w poniedziałek.
W całym kraju biura powiatowe ARIMR otwarte będą w sobotę 13 czerwca, od godz. 07.30 do godz. 15.30, a w ostatni dzień składania wniosków – poniedziałek 15 czerwca – od 7:30 do godz. 22.00.
Rolnicy będą mogli otrzymać w placówkach ARiMR niezbędne wsparcie techniczne przy wypełnianiu wniosku.

Szczegóły: https://www.arimr.gov.pl/aktualnosci/artykuly/doplaty-2020-biura-powiatowe-otwarte-dluzej.html?fbclid=IwAR0KjvAH7K4FxOGzGH-xQrJFJVseBZNE64HwzylPaCNNqsiPVw-wtzbjGiU

Dla rolników: w ARiMR od kilkunastu tysięcy do nawet miliona złotych

Dla rolników młodszych i starszych; z większymi i mniejszymi gospodarstwami; na inwestycje w rozwój lub podniesienie po klęskach i zabezpieczenie przed kolejnymi; na nawadnianie i zalesianie; dla tych, co indywidualnie i tych co wolą grupą - Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oferuje teraz różnorakie możliwości skorzystania z rolniczych funduszy.

Mała i duża modernizacja

Do programów najpopularniejszych wśród małopolskich rolników należy modernizacja gospodarstw rolnych oraz restrukturyzacja małych gospodarstw. Do 30 czerwca można ubiegać się o pomoc na zakup maszyn rolniczych, inwestycje poprawiające efektywność produkcji czy zabezpieczające przed suszą. Małe gospodarstwo może liczyć na premie w wysokości 60 tys. zł, duże nawet na pół miliona. Te, które zdecyduję się zainwestować w nawodnienie, otrzymają maksymalnie 100 tys. zł. Z wnioskiem muszą zdążyć do 20 lipca..

A może zalesić?

W ramach poddziałania wsparcia na zalesianie i tworzenie terenów zalesionych, rolnik może ubiegać się o pomoc w formie 3 premii: wsparcia na zalesienie, premii pielęgnacyjnej i premii zalesieniowej.

Pieniądze na zalesienie to jednorazowa, zryczałtowana płatność z tytułu poniesionych kosztów wykonania zalesienia oraz ewentualnego jego ogrodzenia lub ewentualnego zabezpieczenia drzewek. Może wynieść nawet 13 tys. zł do hektara.

150 tys. dla młodych

Od 3 czerwca, rusza nabór wniosków o premie dla młodych rolników, którzy samodzielnie prowadzą gospodarstwo. Mogą oni otrzymać 150 tys. zł wsparcia. ARiMR będzie przyjmować wnioski do 1 sierpnia.
W ubiegłym roku młodzi rolnicy złożyli ich ponad 7 tys.

Wsparcie to jest zachętą dla młodego pokolenia do rozwijania rolniczego biznesu – nie tylko pozwala zachować opłacalność produkcji rolnej, ale przekłada się również, w dłuższej perspektywie czasowej, na jej zwiększenie, stąd rosnąca popularność tego programu. – Z roku na rok zauważamy coraz większe zainteresowanie tym rodzajem wsparcia – mówi Adam Ślusarczyk dyrektor małopolskiej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wsparcie mogą otrzymać osoby, które m. in.:

- w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40 lat;
- posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe (lub uzupełnią je w ciągu 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy);
- posiadają gospodarstwo rolne o powierzchni minimum 1 ha;
- rozpoczęły prowadzenie działalności rolniczej nie wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
- posiadają lub utworzą gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mieszczącej się w przedziale od 13 tys. euro do 150 tys. euro;
- przedłożą biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa.

Premia musi w całości zostać przeznaczona na prowadzenie gospodarstwa lub przygotowanie do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. Minimum 70% premii należy przeznaczyć na inwestycje w środki trwałe. Środki będą wypłacane
w dwóch ratach:

- 120 tys. zł – na wniosek o płatność, po spełnieniu przez młodego rolnika określonych warunków;
- 30 tys. zł – po realizacji biznesplanu.

Wnioski będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR. Można je będzie składać drogą elektroniczną, osobiście lub przesłać pocztą.

Więcej informacji na stronie www.arimr.gov.pl

 

Zmiana rozporządzenia dot. odstrzału sanitarnego dzików na obszarze zagrożenia wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń

W ślad za informacją uzyskaną od Wydziału Środowiska Starostwa Powiatowego w Wadowicach, Urząd Gminy Stryszów pragnie poinformować, iż w dniu 18 maja br. Wojewoda Małopolski wydał Rozporządzenie zmieniające Rozporządzenie z dnia 22 stycznia 2020 r., dot. odstrzału sanitarnego dzików na obszarze zagrożenia wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terenie m.in. powiatu wadowickiego.

Treść w/w rozporządzenia 

#KupujŚwiadomie

Logo Produkt PolskiKupuj świadomie❗️Wybieraj PRODUKT POLSKI

Liczymy na Wasze wsparcie. Razem pokonamy epidemię, razem uratujemy naszą gospodarkę i miejsca pracy

✅Podczas codziennych zakupów kierujmy się patriotyzmem konsumenckim. Wybierajmy świadomie polskie produkty. W ten sposób przyczynimy się do uratowania miejsc pracy.
✅Polski produkt w Twoim koszyku to zysk dla rodzimych firm i wsparcie lokalnych budżetów.

Epidemia koronawirusa będzie miała negatywne skutki dla gospodarki. Razem możemy wesprzeć polskich przedsiębiorców i rolników❗️ Dziś jest szczególny czas, kiedy wspólnie możemy zrobić tak dużo.

Twój wybór ma ogromne znaczenie!

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa

 

ARiMR ogłoszenia

  1. Dopłaty 2020: Ostateczny termin składania oświadczeń mija 8 czerwca

  2. ARiMR: „Modernizacja (obszar D)” i „Restrukturyzacja małych gospodarstw” do 30 czerwca

 

Dopłaty 2020: Ostateczny termin składania oświadczeń mija 8 czerwca

Rolnicy posiadający mniej niż 10 ha gruntów ornych również w tym roku mogą złożyć, zamiast e-wniosku o płatności bezpośrednie i obszarowe z PROW 2014-2020, oświadczenie potwierdzające brak zmian w stosunku do wniosku z roku poprzedniego. Ostatnim dniem na złożenie oświadczenia w tegorocznym naborze będzie poniedziałek, 8 czerwca. To efekt wejścia w życie znowelizowanej ustawy o COVID-19, która przywraca bieg terminów.

W tym roku po raz kolejny rolnicy starający się o dopłaty bezpośrednie lub obszarowe mogą skorzystać z ułatwienia jakim jest możliwość złożenia oświadczenia potwierdzającego brak zmian w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności złożonego w 2019 r. Złożenie oświadczenia jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o przyznanie płatności na rok 2020. Tegoroczna kampania rozpoczęła się 1 marca, jednak w związku z wprowadzeniem w Polsce stanu epidemii, od 31 marca zawieszony został bieg terminów.

16 maja weszły w życie przepisy przywracające bieg terminów, a co za tym idzie, zawieszony wcześniej termin na złożenie oświadczeń zostaje przywrócony. Ostatnim dniem na skuteczne złożenie oświadczenia będzie poniedziałek, 8 czerwca 2020 r.

Oświadczenia mogą składać rolnicy, którzy zadeklarowali we wniosku złożonym w 2019 r. powierzchnię gruntów ornych mniejszą niż 10 ha, potwierdzają brak zmian, chcą ubiegać się o te same płatności i w roku minionym wnioskowali wyłącznie o:

  • jednolitą płatność obszarową, płatność za zazielenienie, płatność dodatkową, płatność związaną do powierzchni uprawy chmielu, płatność do owiec i płatność do kóz, płatność niezwiązaną do tytoniu;
  • płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (płatność ONW) (PROW 2014-2020);
  • wypłatę pomocy na zalesianie (PROW 2007-2013);
  • premię pielęgnacyjną i premię zalesieniową (PROW 2014-2020).

Rolnicy, którzy nie złożą w przewidzianym terminie oświadczenia potwierdzającego brak zmian, mogą złożyć wniosek o przyznanie płatności, zarówno przez aplikacje eWniosekPlus, jak i w wersji papierowej. Termin składania wniosków upływa 15 czerwca 2020 r.

ARiMR: „Modernizacja (obszar D)” i „Restrukturyzacja małych gospodarstw” do 30 czerwca

O miesiąc, do 30 czerwca 2020 r., został wydłużony termin składania wniosków na „Modernizację gospodarstw rolnych” w obszarze D i „Restrukturyzację małych gospodarstw”. Pierwotnie nabór wniosków ogłoszony był do 29 maja.

– Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów przedłużone zostały terminy składania wniosków na działania „Modernizacja gospodarstw rolnych (obszar D)” oraz „Restrukturyzacja małych gospodarstw” – poinformował Tomasz Nowakowski, Prezes ARiMR.

Rolnicy, którzy chcą ubiegać się o środki w ramach tych dwóch popularnych naborów mają czas
na złożenie wniosków do 30 czerwca 2020 r.

Modernizacja w obszarze D to działanie skierowane do rolników posiadających gospodarstwa o wielkości ekonomicznej od 13 tys. do 200 tys. euro. O wsparcie może ubiegać się wspólnie kilku rolników. W tym przypadku wielkość ekonomiczna pojedynczego gospodarstwa może być mniejsza niż 13 tys. euro, przy czym suma wielkości ekonomicznej wszystkich gospodarstw musi wynosić co najmniej 15 tys. euro, a po zrealizowaniu inwestycji wielkość ekonomiczna gospodarstwa każdego ze wspólnie wnioskujących rolników osiągać wartość co najmniej 13 tys. euro.

Przyznawane w ramach Modernizacji gospodarstw rolnych wsparcie ma formę dofinansowania poniesionych na realizację inwestycji kosztów kwalifikowanych. Standardowo jest to 50%.
Tylko w przypadku, gdy o pomoc ubiega się młody rolnik, lub gdy wniosek składa wspólnie kilku rolników poziom wsparcia może być wyższy i wynieść 60%. Maksymalna kwota dofinansowania
to 500 tys. zł, przy czym dla inwestycji niezwiązanych bezpośrednio z budową czy modernizacją budynków inwentarskich, w tym ich wyposażeniem lub budową, lub modernizacją magazynów paszowych w gospodarstwach, w których jest prowadzona produkcja zwierzęca, rolnik może otrzymać do 200 tys. zł.

W ramach „Restrukturyzacji” o wsparcie finansowe może starać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 ha użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa nie może przekraczać 13 tys. euro. Wsparcie na rozwój małych gospodarstw to 60 tys. zł bezzwrotnej premii wypłacanej w dwóch ratach: 80 proc. (48 tys. zł) po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu pomocy, a 20 proc. (12 tys. zł) po prawidłowej realizacji biznesplanu.

Dotację można przeznaczyć wyłącznie na działalność rolniczą lub przygotowanie do sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie. Co najmniej 80 proc. otrzymanej premii należy wydać na inwestycje w środki trwałe.

W obu naborach wnioski o przyznanie pomocy należy dostarczać do oddziałów regionalnych ARiMR. Można je złożyć w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą, za pośrednictwem platformy ePUAP lub przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce Pocztą Polskiej. Dokumenty można również dostarczyć do specjalnych wrzutni, które ustawione są w placówkach terenowych Agencji.

Do 20 maja o wsparcie na „Modernizację w obszarze D” wnioskowało 554 rolników, a dla poddziałania „Restrukturyzacja małych gospodarstw” wpłynęło blisko 1000 wniosków.

Problem nielegalnego składowania odpadów.

Z uwagi na zaobserwowane na terytorium Polski  zjawisko powstawania nielegalnych  miejsc magazynowania odpadów oraz nielegalnych transportów odpadów, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie zwraca się z prośbą o zainteresowanie problemem oraz zwrócenie szczególnej uwagi na możliwość powstawania nielegalnych miejsc magazynowania odpadów. W razie dostrzeżenia nieprawidłowości, apeluje się o zgłoszenie powyższych działań do właściwych miejscowo organów samorządowych. Najczęściej wybieranymi miejscami porzucenia odpadów, są tereny o dużych powierzchniach, niezamieszkałe lub opuszczone.

Ponadto, Gmina Stryszów apeluje do właścicieli nieruchomości o zagrożeniu związanym z porzuceniem odpadów na terenie będącym ich własnością. Zgodnie z obowiązującym prawem, w przypadku niezidentyfikowania sprawcy porzucenia odpadów lub jego niewypłacalności, koszty utylizacji odpadów ponosi właściciel posesji.

Więcej informacji można uzyskać pod adresem: http://krakow.pios.gov.pl/2020/05/20/informacja-dotyczaca-nielegalnych-miejsc-magazynowania-odpadow-oraz-nielegalnych-transportow-odpadow/

Wiosenne szczepienie lisów w dniach od 18 maja do 7 czerwca 2020 r.

Małopolski Wojewódzki Lekarz Weterynarii zawiadamia, że na terenie województwa małopolskiego w dniach 18.05.2020 r. – 7.06.2020 r. zostanie przeprowadzone ochronne szczepienie lisów wolno żyjących przeciw wściekliźnie.
Szczepienie lisów będzie wykonane za pomocą przynęt zawierających szczepionkę, która zostanie rozrzucona w wyżej wymienionym okresie z samolotów oraz wyłożona ręcznie.
Biorąc powyższe pod uwagę, zaleca się :

  1. nie wypuszczać bez opieki psów i kotów, a w czasie spacerów psy prowadzić na smyczy i w kagańcu,
  2. kontakt zwierząt domowych ze szczepionką należy zgłosić do najbliższego lekarza weterynarii, w celu poddania zwierzęcia obserwacji,
  3. nie dotykać, nie podnosić, a tym bardziej nie rozłamywać przynęty, gdyż znajdująca się wewnątrz szczepionka jest w stanie płynnym i może dostać się do organizmu poprzez skaleczenia na rękach, spojówkę oka lub błonę śluzową jamy ustnej i nosa. W razie kontaktu ze szczepionką natychmiast zgłosić się do najbliższego lekarza lub do Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej.

Wszelkich informacji dotyczących akcji szczepienia lisów udzieli Powiatowy Inspektoraty Weterynarii w Wadowicach, tel. (33) 823-34-22. 

WSKAZÓWKI DLA MIESZKAŃCÓW TERENÓW NA KTÓRYCH ZOSTANĄ WYŁOŻONE IMMUNOPRZYNĘTY DO ZWALCZANIA WŚCIEKLIZNY U LISÓW

  • W celu zwalczania wścieklizny u lisów zostanie zrzucona z samolotu oraz wyłożona ręcznie szczepionka w formie przynęt.
  • Przynęty zawierające szczepionkę przeciw wściekliźnie mają kształt walca.
  • W środku umieszczony jest plastikowy pojemnik zawierający płynną szczepionkę. Szczepionka zawarta w przynęcie po przegryzieniu przez lisa wytwarza odporność przeciw wściekliźnie.
  • Przynęty, które były dotykane przez ludzi są omijane przez lisa.
  • Prosimy nie dotykać i nie podnosić przynęt.
  • Szczepionka jest nieszkodliwa dla zwierząt domowych i innych
    zwierząt wolno żyjących.
  • Przypadkowy kontakt człowieka z kapsułą zawierającą wirus szczepionkowy wymaga przemycia miejsc kontaktu wodą z mydłem i zgłoszenia się do lekarza.
  • Podczas przeprowadzania szczepień nie wolno wypuszczać bez opieki psów i kotów.
  • Przynęty ze szczepionką dopuszczone są tylko do szczepienia lisów.
  • W przypadku kontaktów zwierząt domowych z przynętami należy skontaktować się z lekarzem weterynarii.

Prosimy o pomoc w skutecznym przeprowadzeniu akcji zwalczania wścieklizny poprzez zastosowanie się do powyższych wskazówek.
Dziękujemy

Kupuj świadomie i wybieraj PRODUKT POLSKI

logo Produkt Polski W czasie panującej pandemii wirusa SARS-COV-2 niezwykle ważne jest wsparcie krajowej gospodarki. Podczas codziennych zakupów świadomie wybieraj produkty pochodzące od rodzimych firm. Kierując się patriotyzmem konsumenckim wspierasz polskich rolników oraz przedsiębiorców, lokalne budżety, a także ratujesz wiele miejsc pracy. Pamiętaj, że Twój wybór ma znaczenie! 
Podczas codziennych zakupów szukaj produktów oznaczonych symbolem "Produkt Polski"

Rolniku - dbając o bezpieczeństwo swojego gospodarstwa możesz zapobiec wypadkom

Nie od dziś wiadomo, że środowisko pracy rolnika jest niezwykle złożone, ponieważ jego stanowisko pracy nie ma stałego charakteru i narażone jest na wiele zagrożeń wypadkowych. Niestety wypadkowość w tym sektorze gospodarki jest bardzo duża. Zawód rolnika jest jednym z najbardziej niebezpiecznych zawodów z uwagi na wykonywanie różnorodnych prac w trudnych warunkach.

Dlatego warto już dziś uświadomić i przypomnieć rolnikom o zagrożeniach wypadkowych jakie występują w gospodarstwie rolnym oraz jak skutecznie im zapobiegać. Duża ilość wypadków spowodowana jest między innymi tym, że większość rolników nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń związanych z tą ciężką pracą oraz to, że wielu z nich nie może sobie pozwolić na modernizację swoich gospodarstw lub zakup nowych, bardziej bezpiecznych maszyn i urządzeń rolniczych. W roku bieżącym szczególną uwagę zwrócono na ograniczenie najczęściej występujących zdarzeń wypadkowych, co znalazło odzwierciedlenie w hasłach kampanii prewencyjnych KRUS.

ROLA ROLNIKA BY UPADKU UNIKAŁ

Największą liczbę zdarzeń wypadkowych od lat stanowią upadki. W tej grupie zdarzeń przyczyną ponad połowy z nich były potknięcia i poślizgnięcia, upadki z drabin, głównie w obejściach gospodarstwa, a ponadto - niewłaściwe obuwie, brak bezpiecznych ciągów komunikacyjnych, ich zabłocenie, oblodzenie. Zasadą bezpiecznej pracy w obejściu gospodarstwa to dbanie o ład i porządek, zabezpieczenie ciągów komunikacyjnych przed poślizgnięciem i potknięciem oraz stosowanie bezpiecznych drabin i odpowiedniego obuwia roboczego.

MĄDRZE POSTĘPUJESZ WYPADKU NIE SPOWODUJESZ

Drugą co do wielkości grupę zdarzeń wypadkowych stanowią pochwycenia i uderzenia przez ruchome części maszyn i urządzeń. Główną przyczyną w tej grupie wypadkowej było użytkowanie pilarek tarczowych bez osłon, klinów rozszczepiających i urządzeń podających materiał do cięcia poprzecznego oraz manipulowanie przy elementach maszyn w ruchu. Dlatego w pracy przy użyciu maszyn i urządzeń ważna jest znajomość instrukcji obsługi, uzupełnienie brakujących osłon i zabezpieczeń, dbanie o właściwy stan techniczny maszyn i urządzeń. Warto zaopatrzyć się w maszyny i urządzenia posiadające znak bezpieczeństwa.

NIE RYZYKUJESZ, GDY ZNASZ I SZANUJESZ

Trzecią grupę zdarzeń wypadkowych stanowią uderzenie, przygniecenie i pogryzienie przez zwierzęta. W tej grupie większość wypadków odnotowano podczas codziennej obsługi zwierząt. Dochodziło do nich najczęściej w pomieszczeniach inwentarskich. Przyczyną tych zdarzeń były warunki bytowe oraz reakcja zwierząt na niespodziewane bodźce. Bezpieczeństwo i higiena pracy z żywym inwentarzem w dużej mierze zależy od warunków ich bytowania w gospodarstwie rolnym. Przyjazne traktowanie zwierząt, zapewnienie im odpowiedniej przestrzeni życia oraz pożywienia, zmniejsza ryzyko wypadku.

Zachęcamy wszystkich rolników do odwiedzenia strony internetowej KRUS (www.krus.gov.pl) oraz zakładki Kampanie Prewencyjne KRUS (www.krus.gov.pl/zadania-krus/prewencja/kampanie-prewencyjne-krus-w-2020-roku/).

Krystyna Zielińska

Główny specjalista

Placówka Terenowa KRUS w Wadowicach

 

Otwarcie biur Małopolskiej Izby Rolniczej – 05.05.2020 r.

Urząd Gminy Stryszów pragnie poinformować, że 5 maja 2020 r. zostały otwarte biura Małopolskiej Izby Rolniczej, dla rolników  oczekujących pomocy przy wypełnianiu wniosków  obszarowych. Wszyscy zainteresowani proszeni są  o pozostawienie w wyznaczonych miejscach w biurach izby dokumentów źródłowych w kopercie podpisanej imieniem i nazwiskiem. Ważne, aby wewnątrz koperty zamieścić również adres, telefon oraz e-mail, tak aby pracownicy izby mieli możliwość skontaktowania  się z rolnikiem telefonicznie lub mailowo, w celu wyjaśnienia dalszej procedury wypełniania wniosków.

Kontakt do biura Małopolskiej Izby Rolniczej  w Wadowicach:

Obsługa rad powiatowych w Wadowicach, Suchej Beskidzkiej, Oświęcimiu.

ul. G. Studnickiego 13, 34-100 Wadowice, 

Czynne od 7:30 do 15:30, tel/fax: +48 33 823 26 58 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Tarcza antykryzysowa - informacja z ZUS

Logo Zakładu Ubezpieczeń SpołecznychSzanowni Państwo,

ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te weszły w życie 1 kwietnia br. Przedstawiamy skrótowe zestawienie informacji na temat wsparcia realizowanego przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej.

Samozatrudniony (nie zatrudnia pracowników)

  • Zwolnienie z obowiązku opłacania składek pobieranych przez ZUS,

  • Świadczenie postojowe

  • Odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. (bez opłaty prolongacyjnej).

Zleceniobiorca + wykonawca dzieła

  • Świadczenie postojowe

Płatnik składek, który zgłosił do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych

  • Zwolnienie z obowiązku opłacania składek pobieranych przez ZUS,

  • Odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. (bez opłaty prolongacyjnej).

Każda firma

  • Odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. (bez opłaty prolongacyjnej).

Aby otrzymać wsparcie z ZUS, w ramach „tarczy antykryzysowej”, trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Są one dostępne na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i na stronie www.zus.pl. Wnioski można złożyć drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem poczty, osobiście w placówce ZUS - do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem "Tarcza antykryzysowa”, bez kontaktu z pracownikiem ZUS. 

Po szczegóły zapraszamy na zus.pl

Kontakt telefoniczny z ZUS

  • specjalne nr telefonu dostępne w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15:

    • 22 290 87 01 

      • obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji;

      • obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły;

    • 22 290 87 02; 22 290 87 03

      • obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców.

  • ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18.

Pracujesz? Wzmocnij swoje kompetencje – doradztwo i szkolenia online

Spotkania z doradcą zawodowym odbywają się od 6  kwietnia on-line za pomocą Skypa smile

Epidemia koronawirusa COVID-19 spowodowała, że aktualnie niewielu z nas czuje się bezpiecznie. Konsekwencje obecnej sytuacji odczujemy zapewne wszyscy, niezależnie od stanowiska. Być może konieczna będzie zmiana pracy lub przekwalifikowanie? A może wystarczy nauczyć się biegłej obsługi komputera, żeby móc pracować zdanie?

Zmiany mogą przerażać nawet największych optymistów. W trudnym zawodowo czasie warto sięgnąć po pomoc specjalisty i porozmawiać z doradcą zawodowym bez wychodzenia z domu. Doradca pomoże Ci poczuć się bezpiecznie i da Ci wskazówki, jak odnaleźć się w nowej sytuacji na rynku pracy. Dodatkowo, dzięki zdalnym szkoleniom zdobędziesz nowe umiejętności bez wychodzenia z domu.

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie realizuje projekt „Kierunek Kariera”. Dzięki niemu uczestnik wybranego przez siebie szkolenia lub kursu ma opłacone do 85% jego kosztów. Sam płaci więc tylko niewielką część ceny. 

Kto może otrzymać dofinansowanie szkolenia lub kursu?

  • Musisz mieć ukończone 25 lat (nie ma górnej granicy wieku) i pracować

  • Musisz też być związany z Małopolską (przez miejsce zamieszkania, pracy lub nauki)

  • Dodatkowo, jeśli masz mniej niż 50 lat, Twoje wykształcenie nie może obejmować więcej niż zdaną maturę. 

Kim jest osoba pracująca?

Jeżeli:

  • jesteś zatrudniony na umowę o pracę, umowę-zlecenie, umowę o dzieło, na podstawie powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę lub

  • prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i nie zatrudniasz pracowników lub

  • jesteś rolnikiem,

To jesteś osobą pracującą. 

Na co możesz otrzymać dofinansowanie?

  • W ramach projektu Kierunek Kariera możesz otrzymać 180 bonów o wartości 2700 zł z 85% dofinansowaniem. Bony możesz przeznaczyć na szkolenia i kursy: językowe, komputerowe, prawo jazdy kategorii A, B, C, C+E (szkolenia C, C+ E bez uprawnień zawodowych) .

  • W ramach projektu Kierunek Kariera Zawodowa możesz otrzymać 337 bonów o wartości 5055 zł z  85% dofinansowaniem. Bony możesz przeznaczyć na szkolenia umożliwiające zmianę, nabycie nowych kompetencji zawodowych potwierdzonych egzaminami (certyfikatami) takich jak: kwalifikacyjne kursy zawodowe; kursy umiejętności zawodowych; kursy umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych; szkolenia prowadzące do uzyskania uprawnień do wykonywania zawodów regulowanych; szkolenia zawodowe; język obcy zawodowy; prawo jazdy zawodowe kat. C, C+E wraz z uprawnieniami zawodowymi, D, T; egzaminy zewnętrzne; studia podyplomowe. 

Co trzeba zrobić – krok po kroku:

  1. Umówić się z doradcą zawodowym poprzez stronę https://kierunek.pociagdokariery.pl w zakładce „Zgłoś się” na zdalną rozmowę przez komunikator Skype.

O szczegółach rozmowy przy pomocy Skype poinformuje Cię mailowo Twój doradca zawodowy. Zapoznaj się z wymaganiami technicznymi, które powinieneś spełnić, żeby zdalnie skorzystać z usługi doradczej.

  1. Z doradcą porozmawiasz o swojej dotychczasowej karierze zawodowej i możliwościach jej rozwoju. Razem sporządzicie Twój Bilans Kariery. Usługa ta pozwala odkryć, nazwać i uporządkować, dotychczasowe doświadczenie i umiejętności oraz posiadane zaświadczenia i certyfikaty przez uczestnika projektu. W efekcie prowadzonego Bilansu poznaje swoje możliwości, potencjał, kompetencje i przygotowuje wspólnie z doradca portfolio oraz indywidualny plan rozwoju edukacyjno-zawodowego.

Z doradcą porozmawiasz bez wychodzenia z domu! W dniu rozmowy, o umówionej godzinie, doradca zadzwoni do Ciebie przez Skype.

  1. Zamówić bony – więcej informacji na stronie https://kierunek.pociagdokariery.pl/artykul/Jak-zrealizowac-bony

  2. Podpisać umowę/umowy na zakup bonów.

  3. Zapłacić za bony.

  4. Zapisać się na szkolenie wybrane na stronie https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Gdzie mogę otrzymać dodatkowe informacje?

Wszystkie niezbędne informacje zamieszczone są na stronie internetowej: https://kierunek.pociagdokariery.pl. Informacje uzyskasz też telefonicznie pod numerem telefonu 12 619 84 55, mailowo pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Restrukturyzacja małych gospodarstw

Do 29 maja ARiMR przyjmować będzie wnioski o wsparcie finansowe na restrukturyzację małych gospodarstw. O pomoc może ubiegać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 ha użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa musi być mniejsza niż 13 tys. euro.

Jaka pomoc i dla kogo?

Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS, jak i w ZUS. Nie ma również zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy na etacie. Pod jednym warunkiem - dochód lub przychód z działalności rolniczej musi stanowić co najmniej 25 proc. całości dochodów lub przychodów.

O pomoc nie mogą ubiegać się osoby, którym wypłacono pomoc finansową z następujących programów wsparcia: "Ułatwianie startu młodym rolnikom", "Modernizacja gospodarstw rolnych", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW 2007-2013, a także "Modernizacja gospodarstw rolnych"; "Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej", "Premie dla młodych rolników" w ramach PROW 2014-2020.

Rolnik, który zdecyduje się na rozwój swojego małego gospodarstwa, może uzyskać na ten cel 60 tys. zł bezzwrotnej premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach: 80 proc. (48 tys. zł) po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu pomocy, a 20 proc. (12 tys. zł) po prawidłowej realizacji biznesplanu.

Zakres wsparcia

Dotację można przeznaczyć wyłącznie na działalność rolniczą lub przygotowanie do sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie. Co najmniej 80 proc. otrzymanej premii należy wydać na inwestycje w środki trwałe. Ich katalog jest szeroki. Obejmuje m.in. budowę, przebudowę, remont budynków lub budowli, zakup nowych maszyn, urządzeń oraz wyposażenia. Premię można zainwestować w zakup gruntów, zakup stada podstawowego zwierząt, czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.

Premia może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W przypadku małżonków pomoc może otrzymać tylko jedno z nich, niezależnie od tego, czy prowadzą wspólne, czy odrębne gospodarstwa.

Rozwiązania na czas epidemii

W związku z sytuacją epidemiczną kraju ograniczona została możliwość osobistego załatwiania spraw we wszystkich placówkach ARiMR, pracują one bez kontaktu z interesantami. Możliwy jest wyłącznie kontakt telefoniczny lub pisemny (za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej), numery telefonów i adresy e-mail są dostępne w widocznym miejscu przy wejściu do placówek Agencji. Uruchomiony został też specjalny adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz numer telefonu: 22 595 06 99, pod które można kierować pytania dotyczące działania ARiMR w czasie epidemii.

We wszystkich jednostkach organizacyjnych Agencji udostępnione zostały wrzutnie lub urny, w których można zostawić dokumenty, wnioski, czy oświadczenia bez konieczności kontaktu z pracownikami Agencji

Najważniejsze zmiany

Najważniejsze zmiany wprowadzone w 2019 r. (w roku 2020 brak zmian) to:

  • zniesienie wymogu podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników w KRUS przed złożeniem wniosku o dotację - nowe regulacje pozwolą sięgnąć po wsparcie głównie przez tych z rolników, którzy łączą prowadzenie gospodarstwa z inną pracą zarobkową, np. „na etacie” lub prowadzą własną firmę, 

  • wprowadzono nowe przepisy - według nich dochody lub przychody wnioskodawcy osiągane z rolnictwa muszą wynosić co najmniej 25% wszystkich jego dochodów lub przychodów, 

  • został podniesiony próg wielkości ekonomicznej gospodarstwa, które może ubiegać się o wsparcie -  zamiast dotychczasowego limitu do 10 tys. euro, wprowadzono wielkość 13 tys. euro, co też może poszerzyć krąg rolników zainteresowanych dotacją na restrukturyzację, 

  • pozostawiono wymóg, że w skutek restrukturyzacji poprawi się konkurencyjność i rentowność gospodarstwa, a jego wielkość wzrośnie o co najmniej o 20% w stosunku do wielkości wyjściowej i wyniesie co najmniej 10 tys. euro. 

Szczegóły na stronie www.arimr.gov.pl i https://www.facebook.com/MalopolskiARiMR

Nawet do 500 tys. zł na modernizację gospodarstw rolnych – obszar d

Od 31 marca do 29 maja 2020 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o przyznanie pomocy na operacje typu "Modernizacja gospodarstw rolnych".  Wsparcie można otrzymać na zakup maszyn i budynki inwentarskie w ramach inwestycji związanych z racjonalizacją technologii produkcji, wprowadzeniem innowacji, zmianą profilu produkcji, zwiększeniem skali produkcji, poprawą jakości produkcji lub zwiększeniem wartości dodanej produktu - obszar D. 

Jakie wsparcie i dla kogo? 

O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy posiadający gospodarstwa rolne o wielkości ekonomicznej między 13 tys. euro a 200 tys. euro. 

W przypadku osób wnioskujących wspólnie, wielkość ekonomiczna pojedynczego gospodarstwa może być mniejsza od 13 tys. euro, przy czym suma wielkości ekonomicznej wszystkich gospodarstw musi wynosić co najmniej 15 tys. euro, a po zrealizowaniu inwestycji, wielkość ekonomiczna gospodarstwa każdego z wspólnie wnioskujących rolników osiągnie wartość co najmniej 13 tys. euro. 

Rolnik może ubiegać się o  maksymalnie 200 tys. zł na inwestycje niezwiązane bezpośrednio z budową, modernizacją budynków inwentarskich, czyli na zakup maszyn.

Natomiast w przypadku inwestycji związanych z racjonalizacją technologii produkcji kwota wsparcia nie może przekroczyć  500 tys. zł. 

Pomoc przyznawana jest w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację danej inwestycji. Poziom dofinansowania wynosi standardowo 50 proc. poniesionych kosztów kwalifikowanych. Może on być wyższy i wynieść 60 proc., gdy o takie wsparcie ubiega się młody rolnik lub gdy wniosek składa wspólnie kilku rolników.

Rozwiązania na czas epidemii

Ze względu na fakt, iż w dniu 14 marca, na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, a następnie epidemii, w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, składanie wniosków osobiście lub przez upoważnioną osobę, bezpośrednio Małopolskim Oddziale Regionalnym Agencji (lub za pośrednictwem Biura Powiatowego ARiMR, znajdującego się na obszarze właściwości miejscowej) odbywać się będzie jedynie poprzez skorzystanie z udostępnionych wrzutni/urn, w których możliwe będzie pozostawienie dokumentów.

W związku z powyższymi utrudnieniami spowodowanymi stanem zagrożenia epidemicznego, ARiMR apeluje o składanie wniosków przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej i odstępowanie, w miarę możliwości, od osobistego składania wniosków w OR lub BP.

ARiMR przy ustalaniu kolejności przysługiwania pomocy uwzględni wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy, które zostaną nadane przesyłką rejestrowaną i wpłyną do Agencji w terminie 30 dni liczonych od dnia następującego po dniu zakończenia naboru.

ARiMR zachęca również do podawania we wniosku numerów telefonów oraz adresów e-mail i wyrażania zgody na ich wykorzystanie poprzez zaznaczanie na Wniosku o przyznanie pomocy pól w sekcji VII.B. „Zgoda podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy na przetwarzanie danych osobowych” oraz sekcji VII.C „Zgoda pełnomocnika na przetwarzanie danych osobowych” celem ułatwienia i przyspieszenia kontaktu w sprawach dotyczących złożonego wniosku.

W związku z obowiązującym stanem epidemii, Agencja obecnie przyjmować będzie dokumenty dołączone w formie kopii nie potwierdzonej lub nie poświadczonej za zgodność z oryginałem. W terminie późniejszym, gdy będzie to już możliwe, Agencja wezwie do uzupełnienia prawidłowo potwierdzonych lub poświadczonych za zgodność kopii dokumentów (nie dotyczy to dokumentów składanych, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, w formie oryginału. Te dokumenty niezmiennie należy składać w takiej właśnie formie).

Najważniejsze zmiany 

 Najważniejsze zmiany w stosunku do naboru przeprowadzonego w 2018 roku to: 

  • konieczność posiadania przez wnioskodawcę (osobę fizyczną) własnego, odrębnego numeru identyfikacyjnego (nie można posługiwać się, jak to miało miejsce dotychczas, numerem nadanym współmałżonkowi lub współposiadaczowi gospodarstwa rolnego, 

  • podniesienie progu wielkości ekonomicznej gospodarstwa (SO) – z 10 tys. euro do 13 tys. euro, który stanowi jeden z warunków przy ubieganiu się o pomoc (z zastrzeżeniem warunków określonych dla osób wspólnie wnioskujących, które mogą mieć tę wartość mniejszą niż 13 tys. euro, pod warunkiem, że suma wielkości ekonomicznych gospodarstw osób wspólnie wnioskujących wynosi co najmniej 15 tys. euro oraz w wyniku realizacji operacji, w roku złożenia wniosku o płatność końcową, gospodarstwo każdej z tych osób osiągnie wielkość ekonomiczną wynoszącą co najmniej 13 tys. euro),

  • rezygnacja z badania warunku dotyczącego udokumentowania przychodu ze sprzedaży produktów rolnych, w przypadku rolnika będącego osobą fizyczną, który prowadzi działalność rolniczą w okresie krótszym niż 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

Od naboru wniosków w 2020 r. w obszarze D w udostępnionym biznesplanie wprowadzona została możliwość importu danych dotyczących działek ewidencyjnych, upraw na działkach ewidencyjnych. Import ww. danych może być dokonywany przez osobę sporządzającą biznesplan z plików csv wygenerowanych z aplikacji eWniosekPlus po sporządzeniu wniosku o płatności obszarowe za 2020 rok. Zaimportowane dane będą wykorzystane następnie do zautomatyzowania określenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa uwzględniając wskazane w rozporządzeniu wykonawczym warunki w tym zakresie.  Nowa funkcjonalność biznesplanu zapewniona jest, jako „narzędzie samoliczące”, tj. czynności związane z importem wygenerowanych danych do arkuszy „Działki” oraz „Uprawy” zostaną wykonane automatycznie, po wykonaniu przez użytkowników określonych czynności opisanych szczegółowo w Instrukcji wypełniania biznesplanu, w której zawarto również inne szczegóły dotyczące wprowadzonych zmian i sposobu obsługi dokumentu umożliwiającego skorzystanie z jego NOWYCH funkcjonalności.

Szczegóły na stronie www.arimr.gov.pl i https://www.facebook.com/MalopolskiARiMR

 

 

E-usługa zamiast wizyty w urzędzie skarbowym

E-usługa zamiast wizyty w urzędzie skarbowym

  • Zdecydowaliśmy się na czasowe ograniczenie dostępu do urzędu skarbowego w Wadowicach ze względu na rozprzestrzenianie się koronawirusa.

  • Ograniczenie dostępu potrwa od 13 do 27 marca 2020 r.

  • Zachęcamy do korzystania z elektronicznych form rozliczeń i zdalnego kontaktu z nami.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachęca do korzystania z e-usług oraz kontaktu z poprzez e-PUAP i infolinie. Twój e-PIT i e-Deklaracje dostępne na podatki.gov.pl pozwalają na rozliczanie podatków bez wizyty w urzędzie skarbowym.

 

PODATKI BĘDZIESZ MÓGŁ ROZLICZYĆ NA 2 SPOSOBY

  • On-line poprzez Twój e-PIT, e-Deklaracje, e-PUAP

  • W urzędzie – poprzez wrzucenie deklaracji, pism, innych dokumentów do wystawionych urn. W tym przypadku bez potwierdzenia wpływu do urzędu.

 

Kontakt telefoniczny do urzędu skarbowego:

PIT – nr telefonu 338723941

VAT – nr telefonu 338723936

CIT – nr telefonu 338703937

podatek akcyzowy – nr telefonu 126817133

spadki/darowizny – nr telefonu 338723958

rejestracja podatników – nr telefonu 338723928

egzekucja administracyjna – nr telefonu 338723920

rachunkowość podatkowa i komórka wierzycielska – nr telefonu 338723983 , 338723976

Adres e-mail urzędu skarbowego: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Informacje podatkowe oraz usługę Twój e-PIT znajdziesz na www.podatki.gov.pl



Ogłoszenie!!!

W związku z epidemią koronawirusa COVID -19 od dnia 16.03.2020 (od poniedziałku) Kwalifikacja Wojskowa na terenie powiatu wadowickiego zawieszona do odwołania.

Szkolenie z zakresu zasad przyznawania płatności obszarowych na 2020 rok

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Biuro Powiatowe w Wadowicach serdecznie zaprasza na szkolenie z zakresu zasad przyznawania płatności obszarowych na 2020 rok oraz innych programów pomocowych które odbędzie się 10.03.2020.r /wtorek/ o godzinie 11:00-12:30 w Sali Sesyjnej Urzędu Gminy w Stryszowie.

Badania ankietowe realizowane w województwie małopolskim

Uprzejmie informujemy, że w 2020 r. Urząd Statystyczny w Krakowie będzie prowadził na terenie całego województwa małopolskiego liczne badania ankietowe. Podstawę prawną realizacji badań statystycznych stanowi ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 649, z późn. zm.) oraz coroczne rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na dany rok.

Wszystkie badania ankietowe na terenie województwa małopolskiego realizowane są przez pracowników Urzędu Statystycznego w Krakowie (ankieterów i teleankieterów statystycznych) metodą wywiadu bezpośredniego lub wywiadu telefonicznego w gospodarstwach domowych, gospodarstwach rolnych, punktach usługowych, targowiskach oraz na przejściach granicznych. Każdy z ankieterów posiada legitymację służbową podpisaną przez Dyrektora Urzędu Statystycznego w Krakowie oraz upoważnienie do przeprowadzenia badań ankietowych na terenie województwa małopolskiego.

Ponadto, zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym (Dz. U. poz. 1728), na terenie całej Polski w okresie od 1 września do 30 listopada bieżącego roku zostanie przeprowadzony Powszechny Spis Rolny. Spis rolny będzie prowadzony w gospodarstwach rolnych osób fizycznych (gospodarstwach indywidualnych), osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Jednocześnie informuję, że będzie istniała możliwość wzięcia udziału w spisie przy wykorzystaniu interaktywnego formularza, który będzie dostępny na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.

Pozyskane w badaniach dane statystyczne są wykorzystywane do analiz i opracowań zbiorczych dotyczących sytuacji społecznej i gospodarczej województwa małopolskiego oraz stanowią podstawę do podejmowania strategicznych decyzji ekonomicznych, społecznych i administracyjnych. Zbierane i gromadzone w badaniach dane indywidualne i dane osobowe są poufne i podlegają szczególnej ochronie – są one należycie i starannie zabezpieczone oraz nie zostają nikomu ujawnione. Stosowane przez statystykę publiczną narzędzia oraz procedury w zakresie bezpieczeństwa danych zapewniają całkowitą ochronę gromadzonych informacji. Statystyka publiczna prezentuje jedynie dane wynikowe, których nie można powiązać z konkretnymi osobami.

Podstawowych informacji o prowadzonych aktualnie badaniach ankietowych i ankieterach statystycznych realizujących te badania, mogą Państwo uzyskać kontaktując się z kierownikiem Wydziału Badań Ankietowych Urzędu, panią Joanną Klimont – tel. 12 656 30 32 lub 695 256 281, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Spotkanie konsultacyjne w sprawie aktualizacji Programu Ochrony Powietrza

W związku z przystąpieniem przez Województwo Małopolskie do prac nad nowym Programem Ochrony Powietrza, serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych do udziału w spotkaniu konsultacyjnym i wyrażeniu opinii dotyczących planowanych zmian. Spotkanie konsultacyjne w sprawie aktualizacji Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Małopolskiego odbędzie się dla powiatu wadowickiego w dniu 16 stycznia 2020 roku o godzinie 10:00 w miejscowości Chrzanów (Centrum Kształcenia Ustawicznego w Chrzanowie w sali audio).

Zapraszamy również do śledzenia informacji na stronie https://powietrze.malopolska.pl/ gdzie publikowane będą informacje dotyczące spotkań konsultacyjnych i wstępne materiały dotyczące nowego Programu ochrony powietrza.

Spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” - 21 stycznia 2020

Logo Programu Czyste Powietrze - niebieski prostokąt z rysunkiem dachu i nazwąStarostwo Powiatowe w Wadowicach informuje, że kolejne spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” prowadzone przez Panią Katarzynę Bryzek – Głównego Specjalistę – Doradcę Energetycznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie odbędzie się w dniu 21 stycznia 2020 r. (wtorek), w godz. 12.00 - 15.00 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wadowicach przy ul. Batorego 2, 34-100 Wadowice w sali nr 11.

Ww. spotkanie będzie poprowadzone w formie ogólnego zebrania informacyjnego dla wszystkich uczestników w godz. 12.00 - 14.00.

Następnie prowadzone będą indywidualne konsultacje dla zainteresowanych ww. programem osób, na które petenci będą przyjmowani według kolejności.

Projekt „Kierunek Kariera” i „Kierunek Kariera Zawodowa”  doradztwo zawodowe i szkolenia dla osób pracujących!

Chcesz nauczyć się języka? Skończyć kurs prawa jazdy? Zdobyć nowe umiejętności? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie propozycję. Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie realizuje projekt „Kierunek Kariera”. Dzięki niemu uczestnik wybranego przez siebie szkolenia lub kursu ma opłacone do 87% jego kosztów. Sam płaci więc tylko niewielką część ceny. 

Kto może otrzymać dofinansowanie szkolenia lub kursu?

  • Musisz  mieć ukończone 25 lat (nie ma górnej granicy wieku) i pracować,
  • Musisz też być związany z Małopolską (przez miejsce zamieszkania, pracy lub nauki),
  • Dodatkowo, jeśli masz mniej niż 50 lat,  Twoje wykształcenie nie może obejmować więcej niż zdaną maturę,
  • Osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 25 do 65 roku życia mogą  uczestniczyć w Projekcie Kierunek Kariera niezależnie od statusu na rynku pracy i wykształcenia.

 

Szczegóły projektu oraz harmonogram usług doradczych

UWAGA zmiany od 1 stycznia 2020 - mikrorachunek

Indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek podatkowy), to uproszczenie przygotowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Dzięki niemu od 1 stycznia 2020 r. podatnik będzie mieć swój jeden, stały, indywidualny rachunek, który będzie służyć do wpłat podatków PIT, CIT i VAT

Numer mikrorachunku można wygenerować na stronie MF https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego

Wystarczy, że podasz: swój PESEL, gdy jesteś osobą fizyczną lub NIP w przypadku organizacji. Otrzymasz go również w dowolnym urzędzie skarbowym.

Numer nadawany jest każdemu podatnikowi i płatnikowi automatycznie to znaczy, że nie wymaga składania żadnych wniosków do urzędu skarbowego. Nie korzystaj z żadnych innych stron internetowych lub np. numerów rachunków otrzymanych e-mailem lub SMS-em. Mogą być one próbą wyłudzenia. Twój mikrorachunek, oprócz twojego identyfikatora podatkowego, musi zawierać cyfry 1010 0071 222. Rachunek będzie niezmienny niezależnie od zmiany właściwości urzędu skarbowego

UWAGA !!!  Dotychczasowe rachunki urzędów skarbowych do wpłat PIT, CIT i VAT pozostaną aktywne do 31 grudnia 2019 r. 

Wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego (karta podatkowa), podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn (KP, PCC, SD) należy dokonywać na rachunek: 72 1010 0055 0201 2250 0007 0000

Szczegółowe informacje:
https://www.podatki.gov.pl/mikrorachunek-podatkowy/
https://www.youtube.com/watch?v=JTM1OpiigFY
https://www.youtube.com/watch?v=CSV2rVhOw90

Komunikat Prezesa Międzywojewódzkiego Cechu Kominiarzy do właścicieli, zarządców i użytkowników budynków w związku z kampanią społeczną „Czyszczone kominy to mniejszy smog”

Celem kampanii społecznej „Czyszczone kominy to mniejszy smog” jest

eliminacja niebezpieczeństw związanych ze smogiem, zaczadzeniami i pożarami, których główną przyczyną są źle eksploatowane lub zaniedbane przewody kominowe i urządzenia grzewcze na paliwo stałe, ciekłe, gazowe.

Jednocześnie naszym celem jest służyć użytkownikom przewodów kominowych, aby użytkowane przez nich mieszkania/lokale i domy posiadały czyste, zadbane i w pełni sprawne technicznie przewody kominowe (dymowe, spalinowe i wentylacyjne).

Plakat kampani - Czyszczone kominy to mniejszy smog - przedstawiający kominiarza na tle dachuWażnym elementem, który jest niezbędny, aby z powodzeniem wyeliminować występowania smogu w Polsce jest prowadzenie ciągłej edukacji społecznej:

  • jak prawidłowo organizować proces spalania w domowych urządzeniach grzewczych, aby uniknąć kopcenia z kominów zanieczyszczających powietrze!,
  • jak poprawnie eksploatować systemy kominowe i wentylacyjne zgodnie z zasadami ich funkcjonowania, aby uniknąć złej wentylacji oraz 

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów nakazuje w obiektach lub ich częściach, w których odbywa się proces spalania paliwa stałego, ciekłego lub gazowego, obowiązkowe usuwanie zanieczyszczeń z przewodów dymowych i spalinowych w następujących terminach:

1) od palenisk zakładów zbiorowego żywienia i usług gastronomicznych — co najmniej raz w miesiącu, jeżeli przepisy miejscowe nie stanowią inaczej;

2) od palenisk opalanych paliwem stałym niewymienionych w pkt 1 — co najmniej raz na 3 miesiące;

3) od palenisk opalanych paliwem płynnym i gazowym niewymienionych w pkt 1 —co najmniej raz na 6 miesięcy.

4) z przewodów wentylacyjnych co najmniej raz w roku, jeżeli większa częstotliwość nie wynika z warunków użytkowych. 

Ustawa Prawo budowlane w art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. c) określa, że właściciel / zarządca budynku jest zobowiązany co najmniej 1 raz w roku zlecić przeprowadzenie kontroli okresowej kontroli stanu technicznego przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych) osobie posiadającej odpowiednie kwalifikacje zawodowe – Mistrza Kominiarskiego, a w przypadku stwierdzenia uszkodzeń lub braków związanych z przewodami i przyłączami kominowymi właściciel, zarządca lub użytkownik budynku są zobowiązani w czasie lub bezpośrednio po przeprowadzonej kontroli, usunąć stwierdzone uszkodzenia oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska,

Kolejnym istotnym elementem jest uświadomienie społeczeństwa, że:

  • prawidłowo wykonany komin z certyfikowanych materiałów, regularnie kontrolowany i konserwowany, będzie bezpiecznie służyć przez dziesięciolecia,
  • brak systematycznego oczyszczania i kontroli stanu technicznego przewodów kominowych (dym owych, spalinowych i wentylacyjnych) to główna podstawa do niewypłacenia odszkodowania z tytułu powstałej szkod

Międzywojewódzki Cech Kominiarzy nadzoruje i rekomenduje kominiarzy, będących jej członkami, a w przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości co do osoby oferującej usługi kominiarskie służymy pomocą w sprawdzeniu wiarygodności czy osoba oferująca usługi kominiarskie posiada dyplom potwierdzający kwalifikacje kominiarskie, czeladnicze lub mistrzowskie.  

Z poważaniem
Prezes Zarządu Głównego
Wiesław Zabawa

Spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze”

Starostwo Powiatowe w Wadowicach informuje, że kolejne spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” prowadzone przez Panią Katarzynę Bryzek – Głównego Specjalistę – Doradcę Energetycznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie odbędzie się w dniu 05 listopada 2019 r. (wtorek), w godz. 11 00 – 16 00 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wadowicach przy ul. Batorego 2, 34-100 Wadowice w sali nr 11.
Ww. spotkanie będzie poprowadzone w formie ogólnego zebrania informacyjnego dla wszystkich uczestników w godz. 11 00 – 13 00.
Następnie prowadzone będą indywidualne konsultacje dla zainteresowanych ww. programem osób.
Zapisy na indywidualne konsultacje prowadzone są telefonicznie pod numerem tel. 33 8734-209.

Spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze”

Starostwo Powiatowe w Wadowicach informuje, że kolejne spotkanie dot. „Programu Priorytetowego Czyste Powietrze” prowadzone przez Panią Katarzynę Bryzek – Głównego Specjalistę – Doradcę Energetycznego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie odbędzie się w dniu 05 listopada 2019 r. (wtorek), w godz. 11 00 – 16 00  w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wadowicach przy  ul. Batorego 2, 34-100 Wadowice w sali nr 11.

Ww. spotkanie będzie poprowadzone w formie ogólnego zebrania informacyjnego dla wszystkich uczestników w godz. 11 00 – 13 00.

Następnie prowadzone będą indywidualne konsultacje dla zainteresowanych ww. programem osób.

Zapisy na indywidualne konsultacje prowadzone są telefonicznie pod numerem tel. 33 8734-209.

Szkody w uprawach rolnych w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych - informacja

Od 3.10.2019 r. do 31.10.2019 r. w Biurach Powiatowych ARiMR producenci rolni mogą składać wnioski o udzielenie pomocy w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2019 r. suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, powstałymi na powierzchni uprawy, które objęły co najmniej 30% danej uprawy.

Szczegóły: https://www.arimr.gov.pl/pomoc-krajowa/pomoc-na-szkody-w-uprawach-rolnych-spowodowane-w-2019-r-przez-susze-huragan-grad-deszcz-nawalny-przymrozki-wiosenne-lub-powodz-wnioski-mozna-skladac-3-31-pazdziernika-2019-r.html

Spotkanie informacyjne dla rolników

Logo ARIMRAgencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - Wadowickie Biuro Powiatowe, serdecznie zaprasza rolników na spotkanie, które odbędzie się w dniu 2 października 2019 o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy  Stryszów.

Przedmiotem spotkania będzie informacja o nowych działaniach inwestycyjnych wprowadzanych przez ARiMR dla rolników w ramach PROW 2014-2020 nabory wniosków sierpień - grudzień 2019 r.

Przybliżymy również tematykę pomocy dla gospodarstw rolnych poszkodowanych w bieżącym roku w wyniku suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi.

Masz Głos w swoim regionie

Logotyp akcji Masz głosW całym kraju rusza kolejna edycja akcji Masz Głos, która zmienia Polskę lokalnie i buduje dialog pomiędzy społecznością lokalną a władzami samorządowymi. Jeśli chcesz ścieżki rowerowej, lepiej oświetlonej drogi albo marzysz o warsztatach dla rodzin, akcja Masz Głos jest dla Ciebie. Organizatorzy – Fundacja Batorego i partnerzy – już od września zapraszają do rejestracji na stronie www.maszglos.pl. Udział jest bezpłatny, a może wiele zmienić w Twojej miejscowości.

W akcji Masz Glos udział biorą organizacje społeczne, stowarzyszenia, fundacje, grupy sąsiedzkie, młodzieżowe rady gmin i rady seniorów, sołectwa, rady osiedli, lokalne gazety i portale informacyjne oraz grupy nieformalne, a także instytucje publiczne (np. szkoły, biblioteki, ośrodki kultury).

Dla swoich warto

Akcja Masz Głos to przedsięwzięcie, które pomaga zmieniać najbliższe otoczenie tak, aby wszystkim wokół żyło się wygodniej, przyjemniej i ciekawiej. Przekonali się o tym mieszkańcy i mieszkanki już jednej trzeciej gmin w Polsce, z których chętni zgłosili się do akcji – w tym gmina Staszów z województwa świętokrzyskiego. Aż 60% Polek i Polaków deklaruje, że ma poczucie wypływu na wspólne sprawy na poziomie lokalnym (CBOS, 2018). To dużo więcej niż na poziomie krajowym (43% według CBOS, 2018). Widać to również na przykładzie Świętokrzyskiego, gdzie tylko w ostatniej edycji uczestnicy akcji Masz Głos m.in. odzyskano obywatelskość budżetu obywatelskiego (Starachowice), czy wspólnie z mieszkańcami wsi namalowano mural (Wiązownica Kolonia). Za najskuteczniejsze działania co roku wręczana jest na Zamku Królewskim w Warszawie nagroda „Super Samorząd”. Otrzymują ją i uczestnicy akcji, i władze, które podjęły współpracę z mieszkańcami i mieszkankami – obydwie strony doceniamy za dialog i otwartość. W ubiegłym roku z województwa świętokrzyskiego byli to władze miasta Starachowice za wprowadzenie zmian do Budżetu Obywatelskiego, które odpolityczniło to narzędzie.

Masz Głos na wyciągnięcie ręki

Czytaj więcej...

Turystyczne Skarby Małopolski

W związku z zakończeniem I etapu konkursu Województwa Małopolskiego pn. „TURYSTYCZNE SKARBY MAŁOPOLSKI”, zachęcamy wszystkich mieszkańców do głosowania na ulubione małopolskie produkty turystyczne i zdecydowania, który ze zgłoszonych kandydatów zostanie tegorocznym Laureatem przedmiotowego konkursu.

II etap konkursu – głosowanie internautów potrwa do 29 września br.

Głosujmy i odkrywajmy nowe, nieznane Skarby Małopolski!

Regulamin konkursu oraz formularz do głosowania dostępne są na specjalnie przygotowanej przez Województwo Małopolskie stronie internetowej: konkurs.visitmalopolska.pl

 

Wadowice: Dyżur Ekspertów dla Przedsiębiorców - Tydzień Przedsiębiorcy w ZUS

Wadowice: Dyżur Ekspertów dla Przedsiębiorców - Tydzień Przedsiębiorcy w ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Inspektorat w Wadowicach zaprasza na Tydzień Przedsiębiorcy i Dyżur Ekspertów.

Do Państwa dyspozycji będa specjaliści z:

  • Powiatowego Urzędu Pracy
  • Urzędu Skarbowego
  • Urzędu Miejskiego

Dyżur odbędzie się 24 września 2019 r. w godzinach 10:00-13:00 na Sali Obsługi Klientów Inspektoratu ZUS w Wadowicach przy ul. Teatralnej 3

Serdecznie zapraszamy do udziału!

https://www.zus.pl/o-zus/kalendarium/inne/-/event/1/wadowice-dyzur-ekspertow-dla-przedsiebiorcow-tydzien-przedsiebiorcy-w-zus/2875065